هزینه های عروسی بر عهده کیست؟

پنجشنبه، 03 اسفند 1402 - 09:36

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با هزینه های شروع یک زندگی مشترک توضیحاتی را ارائه دهیم و به بررسی هزینه هایی بپردازیم که خانواده عروس و داماد باید در مراحل مختلف از خواستگاری گرفته تا جشن عروسی متقبل شوند تا یک وصلت انجام شود.

با توجه به بررسی های انجام شده در تیم عروسی مارکت به این نتیجه رسیده ایم که برای شروع زندگی یک زوج جوان در سال 1400 در تهران به مبلغ 575 میلیون تومان نیاز است که این هزینه ها با این فرض که تعداد میهمانان جشن عروسی 100 نفر باشد، عبارتند از:

  • جهیزیه : 160 میلیون تومان
  • رهن و اجاره منزل 70 متری در محدوده های متوسط شهر تهران: 300 میلیون تومان
  • لباس و آرایشگاه عروس و داماد: 10 میلیون تومان
  • کیک، شیرینی و میوه برای روز عروسی: 6 میلیون تومان
  • آتلیه عکاسی و فیلمبرداری و تالار: 50 میلیون تومان
  • سرویس طلای 40 گرمی برای عروس: 45 میلیون تومان
  • گل آرایی مراسم، دسته گل و ماشین عروس: 4 میلیون تومان

همانطور که گفته شد لیست هزینه های بالا با توجه به خرید حداقل جهیزیه، رهن منزل 70 متری در منقطه متوسط تهران، هزینه برگزاری یک جشن عروسی معمولی برای 100 نفر و مراسم های دیگر (مثل خواستگاری، بله برون و ...) تخمین زده شده است.
البته نباید این نکته را نباید از قلم انداخت که در استان ها و شهرهای دیگر به دلیل تفاوت در نرخ اجاره محل سکونت و همچنین سایر هزینه ها این برآورد هزینه تغییر خواهد کرد.

اما موضوع اصلی این مقاله این است که هر کدام از این هزینه ها توسط کدام خانواده باید پرداخت شود؟

1- خواستگاری

قدم اول در هر ازدواج، مرحله شیرین خواستگاری است. تمام هزینه های پذیرایی در روز خواستگاری بر عهده خانواده عروس است و خانواده داماد به رسم ادب و احترام در هر جلسه خواستگاری وظیفه خرید گل و شیرینی را برعهده دارد.

اگر داماد موفق شود که در مرتبه اول خواستگاری جواب مثبت را از عروس خانم بگیرد، باید قدم دوم را بردارد.

2- بله برون

هزینه مراسم بله برون هم بر عهده خانواده عروس می‌باشد که شامل لباس بله برون عروس، پذیرایی عصرانه، پذیرایی شام ( درصورت تمایل )، عکاسی و فیلم برداری ( در صورت تمایل ) و در نهایت گل آرایی محل برگزاری مراسم بله برون می‌باشد. معمولاً مراسم بله برون در منزل خانواده عروس برگزار می شود.

اما هزینه هایی که در این مرحله بر دوش خانواده داماد می‌باشد عبارتند از تهیه انگشتر نشان، گل، شیرینی، کله قند، کیک بله برون، پارچه چادری، دفتر بله برون و کلیه خرید هایی که با توجه به رسم و رسومات باید برای عروس خانم انجام شود.

بعد از مرحله بله برون وارد مرحله بعدی یعنی عقدکنان می شویم. ( از مرحله نامزدی فاکتور گرفته شد)

3- عقدکنان

هزینه هایی که خانواده عروس برای این مرحله باید متقبل شوند شامل ساعت داماد، حلقه داماد و برخی از هزینه های برگزاری مراسم در صورت توافق طرفین است. اما هزینه های خانواده داماد در مراسم عقد کنان کمی بیشتر است و شامل آزمایشگاه، سالن عقد و دفتر ثبت ازدواج، پذیرایی روز عقد، زیرلفظی، لباس عقد عروس، آرایشگاه عروس، ساعت عروس، حلقه عروس و در نهایت کیک روز عقدکنان می‌باشد.

4- حنابندان

در مقالات گذشته اشاره کردیم که بعضی از مراحل ازدواج مثل جهازبرون، حنابندان، نامزدی و پاتختی جز مراحل اضافه می باشند و برای صرفه جویی اقتصادی و پایین آوردن هزینه ها، بهتر است از برگزاری آنها خودداری کنیم. اما حنابندان یکی از مراسم هایی است که مورد استقبال قرار گرفته است. بنابراین تصمیم داریم که به بررسی آن بپردازیم. اما در حالت کلی حذف این مرحله هیچ مشکلی به وجود نخواهد آورد و بهتر است که این مرحله حذف شود.

هزینه های خانواده عروس برای حنابندان شامل پذیرایی جشن، شام جشن (در صورت تمایل، معمولا مراسم حنابندان قبل و یا بعد از شام برگزار می شود) و گل آرایی و دیزاین محلی است که باید مراسم در آن برگزار شود. این مراسم هم مانند بله برون معمولاً در منزل خانواده عروس برگزار می‌شود.

اولین هزینه خانواده داماد در حنابندان مربوط به لباس و آرایشگاه عروس است. در قدم های بعدی تهیه ظرف حنا و تزئینات آن و در نهایت خرید های عروسی و تزئینات آنها نیز بر عهده خانواده داماد است.

5- جشن عروسی - آخرین قدم

مهم ترین قدم در بین همه مراحل، جشن عروسی است. همانطور که می‌دانید در اکثر فرهنگ ها و بیشتر قومیت ها برگزاری مراسم عروسی تمام و کمال برعهده خانواده داماد است و تمامی هزینه های رزرو تالار، آرایشگاه عروس، لباس عروس، گل آرایی، فیلم برداری و عکس برداری و  . . .  بر عهده خانواده آقای داماد می‌باشد.

در این مقله تلاش کردیم تا به تفکیک خانواده عروس و داماد در مورد هزینه هایی که از مرحله خواستگاری تا عروسی باید انجام شود، توضیحاتی ارائه گردد. البته ذکر این نکته ضروری است که این هزینه ها همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد با فرض یک زندگی متوسط در شهر تهران تخمین زده شده است. مسلما در شهرهای دیگر این هزینه ها متفاوت می‌باشد.