عروسی رو کجا بگیریم بهتره؟ تالار یا باغ تالار

پنجشنبه، 14 دى 1402 - 00:40

یکی از مهم‌ترین ارکان برگزاری یک مراسم عروسی، محل برگزاری آن است. در سالهای قدیم مراسم عروسی بیشتر در خانه ها برگزار می‌شد. خانه ها بزرگ و اکثر آنها دارای حیاط بودند و امکان عروسی گرفتن در آنها وجود داشت. عروسی‌ها نیز ساده‌تر بودند و پیچیدگیهای امروزه را نداشتند.

اما امروزه به دلیل تغییرات فرهنگی و سبک زندگی، آپارتمان نشینی، کوچک‌تر شدن خانه ها و نیز پیچیده‌تر شدن مراسم‌ها دیگر مثل گذشته امکان برگزاری عروسی در خانه ها فراهم نیست و مراسم را باید در یک فضای تخصصی برگزار کرد.

تالار یا باغ تالار یا سالن عقد؟ کدومشون برای عروسی بهتره؟

به همین دلیل انتخاب یک مکان مناسب برای برگزاری جشن عروسی اهمیت بسیاری پیدا کرده و به دغدغه ای برای زوج‌های جوان بخصوص در بحث مدیریت بودجه تبدیل شده است.

بخش قابل توجهی از بودجه ای که شما برای مراسم عروسی خود در نظر گرفته اید؛ باید به اجاره محل عروسی تخصیص داده شود. با توجه به افزایش هزینه ها و دغدغه خانواده ها در برگزاری یک عروسی با کیفیت، نیاز به دقت و وسواس در انتخاب محلی که می‌خواهیم عروسی را در آن برگزار کنیم بیش از پیش احساس می‌شود.

هدف ما در این مقاله این است که آگاهی و اطلاعات کافی را در اختیارشما قرار دهیم تا بتوانید با توجه به فاکتورهای مختلفی در برگزاری یک مراسم عروسی مهم هستند (بخصوص بحث بودجه)، بهترین انتخاب را در تعیین محل برگزاری عروسی داشته باشید.

برای برگزاری یک مراسم عروسی شما سه انتخاب در اختیار دارید تا عروسی را در یکی از آنها برگزار کنید:

  • تالار
  • باغ تالار
  • سالن عقد

البته گزینه اخر در سال‌های اخیر رواج و رونق زیادی پیدا کرده است. ما در این مقاله هر کدام از این آیتم‌ها رو بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت آنها را بیان می‌کنیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله شما اگاهی کافی را در انتخاب مکان مناسب برای عروسی خود را بدست آورید. در واقع ما قصد داریم تا به این سوال مهم پاسخ دهیم که:

عروسی را در تالار بگیریم یا باغ تالار یا سالن عقد و ازدواج؟

تالارهای پذیرایی و عروسی

تالارهای عروسی و پذیرایی از قدیم الایام میزبان مراسم‌های مختلفی بوده اند. از جمله عروسی، عقدکنان، ولیمه و حتی مراسم های ترحیم. امروزه هم کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تغییرات زیادی نسبت به گذشته داشته اند. امکانات آنها به مراتب بیشتر شده است و خدمات متنوع‌تری هم نسبت به قدیم ارائه می‌کنند. اما تالارهای عروسی هم نقاط ضعف و قوت خود را دارند.

مزایای تالارهای عروسی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تالارهای عروسی این است که اکثر آنها در داخل شهر قرار دارند. به همین دلیل دسترسی به تالارها برای اکثر میهمانان مراسم راحت‌تر است. به قول خودمانی میهمانان برای رسیدن به تالار راه خود را گم نمی‌کنند.

در داخل شهرها بخصوص شهری به بزرگی تهران تالارهای پذیرایی زیادی در حال فعالیت هستند که می‌توانید عروسی خود را در هر کدام از آنها برگزار کنید. این تنوع دست شما را برای پیدا کردن یک گزینه مناسب باز می‌گذارد. در صورتیکه در باغ تالارها و سالن‎‌های عقد شاید این تنوع در انتخاب وجود نداشته باشد.

اکثر تالارها به صورت اختصاصی برای برگزاری مراسم عروسی طراحی و ساخته شده اند. این ویژگی به افزایش کیفیت مراسم شما کمک زیادی می‌کند. پذیرایی از میهمانان در داخل سالن با توجه به اینکه بیشتر تالارها برخلاف باغ تالارها فاقد فضای باز هستند، راحت‌تر است و این اطمینان وجود دارد که از همه میهمانان با کیفیت مطلوب پذیرایی می‌شود.

 ظرفیت بیشتر تالارهای پذیرایی بیش از 500 نفر است. حتی در تهران تالارهایی با ظرفیت 1000 نفر یا بیشتر هم وجود دارند که البته انگشت شمارند. پس اگر تعداد میهمانان مراسم شما بیش از 500 نفر است یک تالار عروسی انتخاب ایده الی برای برگزاری جشن شما خواهد بود.

یک نکته مثبت دیگر تالارها این هست که برگزاری مراسم در هر فصلی از سال در آنها امکانپذیر است. شما دیگر نگران سرما یا گرمای هوا نخواهید بود. حتی باران و برف هم نمی‌تواند در اجرای مراسم شما خدشه ای وارد کند. اکثر تالارهای با کیفیت دارای تهویه هوای مطبوع و سیستمهای گرمایشی و سرمایشی پیشرفته و قدرتمند هستند. هوای مطبوع باعث می‌شود تا میهمانان در داخل سالن حس بهتری داشته باشند و این ویژگی کیفیت مراسم شما را قطعاً بالا می‌برد.

بیشتر تالارها دارای 2 سالن مجزا هستند که یکی به اقایان و یکی هم به بانوان اختصاص پیدا می‌کند. مسائل فرهنگی و اعتقادی برای بسیاری از خانواده ها اهمیت دارند. خانواده هایی هستند که اجرای مراسم به صورت زنانه-مردانه برای آنها در اولویت بالایی قرار دارد. تالارها برای آنها انتخاب بهتری خواهد بود. زیرا اکثر باغ تالارها فاقد سالن‌های مجزا از هم هستند.

از نظر هزینه هم بین در مقایسه یک تالار و باغ تالار هم‌تراز ، معمولاً هزینه تالارها کمتر است. تالارهای پذیرایی و عروسی در بیشتر اوقات ورودیه ندارند یا ورودیه آنها بسیار پایین است. نرخ منوهای پذیرایی هم تالارها پایین‌تر و اقتصادی‌تر از باغ تالارها است.

از نظر کیفیت غذا تالارها نمره قابل قبولی دریافت می‌کنند. اکثر تالارهای حرفه ای دارای آشپزخانه اختصاصی هستند و حتی در صورت تاخیر در مراسم شام مراسم، امکان گرم نگه داشتن غذا در آنها فراهم است. این موضوع شاید در باغ تالارها به دلیل فضای باز یا نبود تجهیزات به سادگی امکان پذیر نباشد.

معایب تالارهای عروسی

تالارهای عروسی در کنار مزایا، ضعف‌هایی هم دارند. بیشتر تالارها فاقد فضای باز هستند. شاید این ضعف برای بعضی از خانواده ها ناخوشایند باشد زیرا آنها دوست دارند که با لباس شیک میهمانی در کنار اقوام و دوستان عکس یادگاری در فضای باز بگیرند.

درست است که تالارها در داخل شهرها واقع شده اند و دسترسی به آنها آسان است؛ اما مساله ترافیک داخل شهری بخصوص در تهران رو نباید نادیده گرفت. ترافیک یا عامل مهم در دیر رسیدن شما به میهمانی است. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که با بررسی شرایط در زمان مناسب به سمت محل برگزاری مراسم حرکت کنید تا درگیر تاخیر نشوید.

اکثر تالارها دارای دکوراسیون ثابتی هستند. گل ارایی و شمع ارایی، بادکنک ارایی و امثال این برنامه ها معمولاً به یک شکل در این دکوراسیون انجام می‌شود. با توجه به ثابت بودن دکوراسیون، شما خیلی نمی‌توانید بنا به سلیقه خود در آنها تغییرات ایجاد کنید. همچنین در تالارها امکان انجام کارهایی مثل آتش بازی وجود ندارد. تصویربرداری هلی‌شات هم شاید سخت باشد.

یک ضعف دیگری که تالارها ممکن است با آن روبرو باشند مساله پارکینگ خودرو میهمانان است. باغ تالارها معمولا پارکینگ‌هایی با گنجایش بیش از 100 خودرو دارند؛ در صورتیکه شاید همه باغ تالارهای تهران پارکینگ با امکان پارک تعداد بالای خودرو نداشته باشند. در این حالت میهمانان شما مجبور خواهند بود تا خودرو خود را در خیابانهای اطراف تالار پارک کنند و این مساله به احتمال زیاد خیلی برای آنها خوشایند نباشد.

حضور گروه موسیقی در سالن یک تالار شاید به راحتی باغ تالارها نباشد. به این دلیل که سر و صدای سالن و صدای بلند موسیقی ممکن است باعث ناراحتی همسایه ها شود و مدیریت سالن برای جلوگیری از بروز مشکلات؛ محدودیت‌هایی را در این مورد در نظر بگیرد.

در اکثر تالارها مراسم باید راس ساعت مشخصی که از سوی نهادهای ذیربط تعیین شده است خاتمه پیدا کند؛ درحالیکه در باغ تالارها معمولاً چنین محدودیتی دیده نمی‌شود.

باغ تالارهای عروسی

گزینه دومی که برای برگزاری مراسم در مقابل ما قرار دارد باغ تالارهای عروسی هستند. باغ تالارها در دهه اخیر رونق بسیاری پیدا کرده اند. تعداد باغ تالارهایی که به اجرای مراسم‌های مختلف به صورت تخصصی می‌پردازند در حال افزایش است. هر روز هم از نظر تجهیزات و امکانات کاملتر و پیشرفته‌تر می‌شوند.

مزایای باغ تالارهای عروسی

اکثر باغ تالارها دارای فضای باز و وسیعی هستند. این فضای باز که در بیشتر موارد دیزاین و گل آرایی می‌شود به مراسم شما زیبایی و جلوه خاصی می‌بخشد.

مزیت دیگر باغ تالارهای عروسی باز بودن دست شما برای دیزاین و اعمال سلیقه در طراحی فضای برگزاری است. شما حتی می‌توانید برای هر چه زیباتر کردن فضا، از کمک و مشاوره موسسات تشریفات که در امر برگزاری مراسم فعال هستند استفاده کنید. موسسات حرفه ای تشریفات معمولاً دارای طراح اختصاصی هستند که با دانش و تجربه خود فضای باز محل برگزاری مراسم شما را به بهترین شکل ممکن با گل آرایی، شمع آرایی، بادکنک آرایی و ... آراسته خواهند کرد.

فضای باز بعضی از باغ تالارها دارای لوکیشن‌های مختلفی برای عکسبرداری و فیلم‌برداری است. به این ترتیب میهمانان شما این امکان را خواهند داشت که در این فضاها عکسهای خانوداگی و دورهمی بگیرند و یادگاری خوبی از مراسم شما داشته باشند. حتی امکان برگزاری فرمالیته عروس و ثبت تصاویر اختصاصی عروس و داماد در این لوکیشن‌ها وجود دارد.

در باغ تالارها ارائه خدماتی مثل آتش بازی یا تصویر برداری هلی شات هم وجود دارد. بعضی از باغ تالارها دارای سفره خانه سنتی و کافی شاپ هستند و از میهمانان در این بخشها پذیرایی می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که حضور زیاد میهمانان خارج از محل اصلی جشن، به کیفیت مراسم شما آسیبی وارد نکند.

اگر تعداد میهمانان شما بین 100 تا 500 نفر است ، باغ تالارها گزینه مناسبی برای شما هستند. با توجه به اینکه در باغ تالارها فضای باز وسیعی وجود دارد، مدیریت میهمانان در تعداد بالا کار راحتی نیست و نیاز به تیم متخصص و تعداد نیروی کافی دارد که این امر مسلماً برای شما هزینه در بر خواهد داشت.

بیشتر باغ تالارها در خارج از شهر قرار گرفته اند و شما برای رسیدن به آنها باید مسافت بیشتری رو طی کنید؛ اما معمولا شما کمتر درگیر ترافیک داخل شهر خواهید شد.

معایب باغ تالارها

یکی از معایب باغ تالارها این است که در هر فصلی از سال امکان برگزاری مراسم در آنها وجود ندارد. اوائل بهار و اوائل پاییر که هوا مطبوع و معتدل هست، بهترین زمان برای برگزاری مراسم در یک باغ تالار است. گرمای بیش از حد در تابستان و سرمای زمستان بخصوص در شب برای میهمانان اصلاً خوشایند نیست و می‌تواند به مراسم شما صدمه بزند. زیرا امکان متعادل کردن دمای هوا در فضای باز نیز وجود ندارد.

احتمال ریزش برف و باران هم در این ایام کمتر است. تصور کنید روز عروسی شما در باغ تالار بارانی باشد. احتمالا هم میهمانان و هم عروس و داماد روز سختی را در پیش خواهید داشت. به شما توصیه می‌کنیم که حتماً وضعیت هوا را برای روز مراسم خود بررسی کنید تا آمادگی‌های لازم را داشته باشید و غافلگیر نشوید.

این نکته را بگوییم که امروزه بیشتر تالارها دارای سالن سرپوشیده هستند که در صورت سرما یا گرمای هوا و بارندگی غیرمنتظره مراسم می‌تواند در داخل سالن انجام شود. اما خب شاید این گزینه برای شما که دوست داشتید تا عروسی خود را در فضای باز برگزار کنید و حالا مجبور به حضور در سالن شده اید، ناامید کننده باشد.

اکثر باغ تالارها هزینه بالاتری نسبت به تالارها دارند. در باغ تالار هزینه هایی مثل دیزاین فضای باز خرج شما را بالا خواهند برد درحالیکه درتالارها معمولاً این ایتم‌ها را نداریم.

بعضی از باغ تالارها آشپزخانه اختصاصی و یا امکانات گرم نگه داشتن غذا را ندارند و غذا باید از بیرون فراهم شود. شاید گرم نگه داشتن غذا در شرایط خاص به یک چالش برای برگزار کننده مراسم تبدیل شود. قبول دارید که سرو یک غذای عالی که متاسفانه سرد شده باشد و به قول معروف مزه اش از دهان افتاده باشد برای بانی مراسم که هزینه کرده است یک کابوس خواهد بود.

تامین روشنایی فضای باز باغ تالار در شب به میزان مناسب یکی از مشکلات در بعضی از باغ تالارهایی است که فاقد تجهیزات لازم و استاندارد در این مورد هستند. یک فضای باز تاریک و کم نور علاوه بر اینکه برای عکاسی مناسب نیست، احساس خوبی را در میهمانان شما ایجاد نخواهد کرد. در زمان بررسی و رزرو باغ تالار به این مورد حتماً دقت کنید.

آن تنوعی که شما در انتخاب تالار داشتید را شاید در باغ تالارها نداشته باشید. بعضی از باغ تالارها فاصله بسیار زیادی از محل زندگی شما دارند و رسیدن به آن برای میهمانان شما سخت اسا. احتمالاً شما باید زمان بیشتری را برای پیدا کردن یک باغ تالار مناسب که با بودجه شما متناسب باشد صرف کنید.

رزرو کردن باغ تالارها در بیشتر اوقات از تالارها سخت‌تر است. خیلی از باغ تالارها از قبل رزرو شده اند و اگر قصد داشته باشید در روز بخصوصی مثل اعیاد یا اخر هفته مراسم خود را در باغ تالار برگزار کنید؛ باید از ماه ها قبل اقدام کنید.

یکی از مشکلات مهم در باغ تالارها امکان تعطیل شدن انهاست. در نگاه اول شاید این امر بعید به نظر برسد اما تجربه ما به شما می‌گوید که این اتفاق هم رخ داده است. بعضی از باغ تالارها اجاره ای هستند و احتمال دارد بعد از پایان مدت اجاره، دیگر به کار خود ادامه ندهند. همچنین این احتمال وجود دارد که باغ تالاری به دلیل نقض قوانین؛ درگیر مسائل پلمپ شود و تا باز شدن مجدد آن زمان زیادی طول بکشد و دیگر به کار خود ادامه ندهد.

سالن‌های عقد و ازدواج

انتخاب سوم سالن‌های عقد هستند که در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده اند. در این سالها به دنبال افزایش قیمت‌ها و گران شدن خدمات، گرایش به سمت برگزاری مراسم با تعداد میهمانان زیر 100 نفر افزایش پیدا کرده است. به ویژه در ایام کرونا که تجمعات بزرگ در تالارها و باغ تالارها ممنوع شده بود، بسیاری از خانواده هایی که قصد برگزاری مراسم عروسی را داشتند، حق انتخابی جز اجرای مراسم در سالن‌های عقد و با تعداد میهمان کم را نداشتند.

به این ترتیب روز به روز بر تعداد علاقه‌مندان به سالن‌های عقد و ازدواج افزوده شده است. اگر شما قصد برگزاری یک عروسی جمع و جور و شیک را دارید و تعداد میهمانانتان کمتر از 100 نفر است، سالن عقد انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

مزایای سالن عقد

اولین نکته مثبت این سالن‌ها، مزیت اقتصادی آنهاست. چون تعداد میهمانانی که برای مراسم دعوت می‌کنید به زیر 100 نفر رسیده است؛ طبعاً هزینه های شما هم کاهش پیدا می‌کند.

از نظر دسترسی سالن‌های عقد و ازدواج مثل تالارها هستند. چون در داخل شهر واقع شده اند، دسترسی میهمانان شما به سالن راحت است.

از طرفی به دلیل تعداد کم حاضرین در سالن مدیریت مراسم برای شما راحت‌تر خواهد بود و شاید نیازی به برگزار کننده یا هماهنگ کننده مراسم (چیزی مثل تشریفات) نداشته باشید.

معایب سالن عقد

یکی از بزرگ‌ترین معضلات سالن‌های عقد و ازدواج نبود پارکینگ برای خودرو میهمانان است. اکثر سالن‌های عقد فاقد پارکینگ هستند و میهمانان شما مجبور خواهند بود که خودرو خود را در خیابان‌های اطراف پارک کنند. این امر ممکن است در بعضی مواقع برای میهمانان شما تجربه ناخوشاند و آزار دهنده‌ای به همراه داشته باشد. در سطح شهر تهران سالن‌های عقد و ازدواجی که پارکینگ اختصاصی داشته باشند، انگشت شمار هستند.

در بیشتر سالن‌های ازدواج امکان پخش موسیقی مثل تالار و باغ تالار وجود ندارد و در این زمینه احتمالاً شما با محدودیت‌هایی روبرو خواهید بود. البته هستند سالن‌های عقدی که موسیقی زنده یکی از خدمات آنهاست.

سرو غذا یکی دیگر از مسائل مهم در برگزاری مراسم در سالن عقد است. در بیشتر موارد شما باید خودتان غذا را از بیرون تهیه کنید. البته در تهران سالن‌های عقدی هم وجود دارند که طبخ و تهیه غذای با کیفیت را برای شما انجام می‌دهند ولی تعداد آنها خیلی زیاد نیست. ضمن اینکه تنوع غذایی کمتر بوده و پذیرایی از میهمانان نسبت به تالارها و باغ تالارها معمولا در سطح پایین‌تری انجام می‌گردد.

محدودیت زمان یکی دیگر از مشکلات در سالن‌های عقد است. شاید سخت‌گیری‌های مدیریت سالن‌های عقد در موضوع زمان از تالارها هم بیشتر باشد. شما باید مراسم را در زمان مشخص جمع و جور کرده و به اتمام برسانید.

سالن‌های عقد و ازدواج نسبت به تالارها فضای کمتری دارند. به همین دلیل شاید برخی از میهمانان مراسم شما آن احساس راحتی که می‌توانستند در یک تالار بزرگتر تجربه کنند را نداشته باشند.

البته این را هم بگوییم که در تهران خانه های عقد و ازدواجی هستند که برای مراسم‌های تا 100 نفر خدمات لوکس و لاکچری ارائه می‌کنند. البته آنها هزینه های سرسام آور و سنگینی دارند و شاید هر کسی تمایلی به این سبک هزینه کردن نداشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله ما مزایا و معایب تالارها، باغ تالارها و سالن‌های عقد و ازدواج را بررسی کردیم و سعی کردیم از زوایای مختلف این 3 انتخاب را با هم مقایسه کنیم. اما در انتهای مطلب باید بگوییم که مناسب‌ترین انتخاب بین هر کدام از این گزینه ها به فاکتورهایی متعددی از جمله سلیقه شخصی شما، تعداد میهمانان مراسم، آیتم‌هایی که برای عروسی خود در نظر دارید و مهم‌تر از همه اینها بودجه ای که برای مراسم تخصیص داده اید بستگی دارد.

ولی ذکر یک نکته مهم ضروری است که شما هر کدام از این گزینه ها را که انتخاب کنید باید حتماً زمانی را به تحقیق و مطالعه درباره آنها اختصاص دهید و در مورد آنها اطلاعات کافی بدست اورید. حتما از مشاوره کارشناسان متخصص استفاده کنید. ما در عروسی مارکت همواره در کنار شما هستیم. مشاوره عروسی مارکت برای شما رایگان است.

فراموش نکنید کنید که شما در حال برنامه ریزی برای یکی از مهم‌ترین روزهای زندگی خود هستید و تاجاییکه امکان دارد باید از خطرات انتخاب اشتباه دوری کنید.

در انتها برای راحت‌تر کردن کار شما نقاط مثبت و منفی هر کدام از این گزینه ها را در جدول‌های جدا از هم جمع آوری کرده ایم.

مزایا و محدودیت‌های تالار پذیرایی و عروسی
نقاط مثبتنقاط منفی
قرار داشتن در داخل شهر و دسترسی راحتعدم وجود فضای باز در بیشتر تالارها
طراحی اختصاصی برای مراسمترافیک داخل شهری
مناسب برای مراسم بالای 500 نفردکوراسیون ثابت و عدم امکان تغییرات اساسی در طراحی سالن
امکان برگزاری در هر فصل از سالپایان مراسم راس ساعت مشخص
وجود سالن‌های مجزا برای آقایان و بانواناحتمال مزاحمت برای همسایگان به دلیل سر و صدا
هزینه کمتر نسبت به باغ تالارنبود پارکینگ اختصاصی در بعضی از تالارها
کیفیت غذای قابل قبول و آشپزخانه اختصاصی 
فضای بسته و پراکنده نبودن میهمانان 
تنوع بیشتر تالارها در زمان انتخاب 

 

مزایا و محدودیت‌های باغ تالارهای عروسی
نقاط مثبتنقاط منفی
فضای باز وسیع و زیباعدم وجود فضای باز در بیشتر تالارها
لوکیشن‌های مختلف برای عکاسی و فیلمبرداری در فضای بازدسترسی سخت‌تر به دلیل خارج بودن از شهر
امکان اعمال سلیقه شما در طراحی و دیزاین مراسمعدم امکان برگزاری مراسم در هر فصلی از سال
مناسب برای عروسی‌های بین 100 تا 500 نفرخطر بد بودن آب و هوا و بارندگی در روز مراسم
آیتم‌های متنوع‌تر حاشیه ای مثل آتش بازی و هلی شاتنبود سالن‌های مجزا
نبود محدودیت زمانینبود آشپزخانه اختصاصی و تجهیزات گرم نگه داری غذا در بعضی باغ تالارها
عدم وجود سر و صدا و مزاحمت برای همسایگانپراکندگی میهمانان در فضای وسیع و سخت‌تر شدن پذیرایی از همه
استفاده از هوای مطبوع طبیعی در فصول بهار و پاییزتنوع کمتر نسبت به تالارها در زمان انتخاب
 رزرو سخت‌تر بخصوص در ایام خاص مثل اعیاد و آخر هفته
 خطر تعطیل شدن باغ تالار

 

مزایا و محدودیت‌های سالن‌های عقد و ازدواج
نقاط مثبتنقاط منفی
مزیت اقتصادی – برگزاری عروسی با هزینه کمنبود پارکینگ اختصاصی برای میهمانان
دسترسی راحتفضای کم
 محدودیت زمانی برای اجرای مراسم
 امکان ناراحتی همسایگان به دلیل سر و صدای زیاد