عروسی بگیریم یا نه؟

شنبه، 23 دى 1402 - 20:51

جشن عروسی یکی از کهن‌ترین جشن های بشر است. نه فقط در ایران که در تمام نقاط جهان ازدواج امری حائز اهمیت و دلیلی برای شادی کردن محسوب می‌شود. اما آداب و رسوم به جا آوردن این امر و شیوه ی شادی کردن به مرور زمان دستخوش تغییر شده است.

شب عروسی یکی از شب‌های مهم در زندگی هر فردی است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین شب زندگی هر یک از ما هم بوده است. زیرا شبی است که شاید فقط یکبار در زندگی هر کسی اتفاق بیفتد.

بدون تردید هر زوجی این آرزو را دارد تا جشن شب عروسی اش به باشکوه‌ترین شکل ممکن برگزار شود. همه اقوام، دوستان و آشنایانشون در این شب ویژه در جشن آنها حضور داشته باشند. بهترین شام عروسی سرو شود. همه آیتم‌های ممکن در جشن عروسی اجرا شود تا بهترین خاطرات از این شب به یادماندنی برای آنها به یادگار بماند. به قول معروف هم دوست دارن که این شب خاص همه چیز تمام و منحصر به فرد باشد.

اما مساله ای که بخصوص در سالهای اخیر به یک دغدغه برای جوانان تبدیل شده هزینه برگزاری مراسم عروسی است. مسلما هر چقدر عروسی بزرگتر و باشکوهتری رو در نظر داشته باشید، مخارج برگزاری آن هم بیشتر خواهد شد. این هزینه بالا بعضی از عروس و دامادها را به این شک و تردید می‌اندازد که بی خیال برگزار کردن جشن عروسی با این هزینه های گزاف شوند.

هدف از این نوشتن مقاله پاسخ به این سوال مهم است. عروسی بگیریم یا نه؟

جشن عروسی برای هر زوج نقطه ی عطفی محسوب می‌شود و هر کس برای انجام دادن یا ندادن آن دلایلی دارد. گرفتن یا نگرفتن مراسم عروسی به سلیقه و ترجیحات فردی زوجین و خانواده ها بستگی زیادی دارد. اما پاسخ عروسی مارکت به سوال بالا قطعا گزینه بله است. در شرح بیشتر این پاسخ نیز نکاتی را در ادامه مطرح خواهیم کرد.

اما در مقابل دسته ای دیگر معتقدند که عروسی نگرفتن این فرصت را به زوجین می‌دهد تا بودجه عروسی را در محل مناسب‌تری هزینه کنند. به عنوان مثال پول عروسی را می‌توان در خرید خانه که مساله بسیار مهمی است هزینه کرد.

یکی از اولین چالش‌ها در آغاز زندگی مشترک بسیاری از زوج‌ها پاسخ مناسب به همین سوال است. گاهی اوقات عدم تفاهم و نبود همدلی بین زوجین در این موضوع به ظاهر ساده می‌تواند سرآغاز اختلافات بین زوجین و خانواده ها و آسیب دیدن پایه های زندگی مشترک باشد.

تاریخچه شب عروسی

مراسم ازدواج یا عروسی در ایران پیشینه بسیاری در تاریخ کهن این سرزمین دارد. این مراسم همراه با تعداد زیادی از سنت‌ها و آیین‌های تاریخی و فرهنگی ایرانی آمیخته شده که در طول تاریخ کهن ایران به وجود آمده‌اند.

حتی در همان زمان قدیم که امکانات محدود و عروسی‌ها ساده بودند، برگزاری جشن در شب عروسی یکی از اجزای جدا ناپذیر از فرهنگ و آینن ایرانیان بوده است.

آیا عروسی نگرفتن کار درستی است؟

در وهله اول پاسخ این سوال به خود شما بستگی دارد. ممکن است زوج‌هایی باشند که اصلاً علاقه ای به برگزاری جشن عروسی نداشته باشند. البته که در حالت کلی کمتر عروس و دامادی است که دوست نداشته باشد جشن عروسی برگزار کند.

عده ای معتقدند که یک فرد در طول زندگی شاید فقط یک‌بار شب عروسی داشته باشد. پس باید برای آن شب سنگ تمام گذاشت و مراسمی به بهترین شکل ممکن برگزار کرد. بیشتر این مدل افراد دوست دارند که همه دوستان و اقوامشان را به مراسم خود دعوت کنند. شام مفصلی در جشن عروسی به میهمانان داده شود. جشن مملو از آیتم‌ها و برنامه های مختلف باشد. گروه موسیقی مشهور در جشن ازدواج آنها برنامه اجرا کند و به قول خودمانی یک جشن عروسی لاکچری را در شب عروسی خود برگزار کنند تا همه انگشت به دهان مانده و از عروسی آنها تعریف کنند.

این دسته از آدمها بر این باور هستند که پول را می‌شود در آینده هم پس انداز کرد. امکان رفتن به سفر هم فراهم خواهد شد. خانه را هم می‌شود بالاخره خرید. ولی عروسی را حتماً باید برگزار کرد و موکول کردنش به آینده شاید اصلاً ممکن نباشد. در واقع از نگاه آنها برگزار نکردن جشن عروسی به یک حسرت و پشیمانی بزرگ برای کسانیکه عروسی نمی‌گیرند تبدیل خواهد شد.

مخالفان گروه بالا بر این اعتقاد هستند که با توجه به گرانی‌های افسار گسیخته و شرایط اقتصادی بهتر است از خیر اجرای مراسم عروسی بگذریم. نگرفتن عروسی این فرصت را به زوج‌ها می‌دهد تا بودجه خود را در محل مناسب‌تری هزینه کنند. با توجه به قیمت مسکن بخصوص در تهران (که خرید خانه برای بسیاری از زوج‌ها به رویایی تبدیل شده است) بعضی از زوج‌ها ترجیح می‌دهند تا به جای هزینه مبالغ سنگین آن هم فقط برای جشن عرسی در یک شب، این پول را برای خرید خانه مصرف کنند. یا اینکه با افزایش پول پیش رهن و اجاره، خانه مناسب‌تری برای آغاز زندگی مشترک خود تهیه کنند. از نظر این افراد عروسی نگرفتن از نظر مالی یک حرکت مثبت و قدم رو به جلو برای آنها تلقی می‌شود.

مسلماً برای جشن عروسی هم خانواده داماد و هم عروس هزینه های زیادی را متقبل می‌شوند. مخالفان جشن عروسی بر این باورند که با نگرفتن جشن عروسی، هم خانواده داماد و هم خانواده عروس منتفع خواهند شد. به عقیده آنها از محل صرفه جویی مالی برگزار نکردن جشن عروسی، داماد می‌تواند مسکن بهتر و عروس خانم هم جهیزیه کاملتری تهیه کند.

اما به سوال اصلی این مقاله بازگردیم. عروسی برگزار بکنیم یا نکنیم؟ همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم عروسی مارکت معتقد است که زوج‌ها حتماً باید یک جشن عروسی برگزار کنند. اما با توجه به شرایط اقتصادی و بودجه، باید یک انتخاب هوشمندانه داشت و بودجه خود را به بهترین شکل ممکن هزینه کرد.

این یک واقعیت غیرقابل انکار است که وضعیت اقتصادی در طول سالیان اخیر برای اکثر جامعه سخت و دشوار بوده است. اما در همین وضعیت اقتصادی هم امکان برگزاری یک مراسم عروسی جمع و جور و در عین حال شیک و آبرومندانه وجود دارد.

این نکته واقعاً درست است که نگرفتن جشن عروسی ممکن است به یک حسرت و پشیمانی در آینده برای زوجین تبدیل شود. احتمالاً خود شما هم زوج‌هایی را دیده باشید که برای شروع زندگی مشترک، جشنی نگرفته باشند و حالا بعد از سالها حسرت فیلم و عکس جشن عروسی را دارند و شکایت می‌کنند که ایکاش یک جشن جمع و جور و کوچک را در کنار دوستان و عزیزان خود برگزار می‌کردند. عکس و فیلمی از مراسم می‌گرفتند تا خاطراتی ماندگار از آن روزها و ایام داشته باشند.

فایده برگزاری مراسم عروسی

بسیاری از مشاوران خانواده و ازدواج بر این عقیده هستند که برگزاری جشن عروسی تاثیر مستقیمی بر رضایت عروس و داماد از زندگی دارد. آن‌ها معتقدند شروع زندگی زناشویی خارج از رنج و سختی نیست و با استفاده از یک سری نشانه‌ها از روز وصال و تجدید آن روز خاطره‌انگیز، می‌توان شیرینی را به زندگی و ازدواج برگرداند.

یکی از فایده های مهمی که عروسی گرفتن دارد، معرفی شخص تازه به اقوام و نزدیکان است. برگزاری مراسم عروسی باعث می‌شود فرد تازه وارد به صورت رسمی و درخور به اقوام و آشنایان معرفی شود و ورود او به خانواده جدید با پایکوبی و سرور همراه باشد.

تجربه عروسی یکی از تجاربی ست که هرکس فقط یک بار (یا لااقل به تعداد دفعات خیلی کم)‌ می‌تواند در زندگی خود داشته باشد.

این تجربه مانند سفر رفتن امری تکرار پذیر نیست و شما نمی‌توانید هر وقت خواستید جشن عروسی بگیرید و فقط در برهه زمانی مشخص است که برگزاری جشن عروسی معنا دارد. بنابراین نگرفتن عروسی برای زوج‌های بسیاری با نوعی اندوه و حسرت در آینده همراه خواهد بود و هر چقدر هم که آگاهانه به عدم برگزاری مراسم عروسی اقدام کنند، شاید روزی از اقدام خود پشیمان شوند و آن وقت دیگر راهی برای تغییر گذشته و چشیدن لذت عروس/ داماد بودن وجود ندارد.

تزریق شادی به اقوام از جمله مزایای دیگر این جشن‌ها است. جشن عروسی به دلیل اهمیت زیادی که دارد، اقوام دور و نزدیک و دوستان دیروز و امروز خانواده ها را کنار هم جمع می‌کند و دیدارها تازه شده و شادی و سروری در خانواده ها جاری خواهد شد.

درست است که شرایط اقتصادی را نباید نادیده گرفت. اما می‌توان مراسم عروسی را خیلی جمع و جور برگزار و با هزینه پایین برگزار کرد.

برای برگزاری یک عروسی جمع و جور باید در ابتدا سطع توقعات خود را پایین بیاورید. کمال گرایی یکی از موانع بزرگ در اجرای یک مراسم عروسی کم خرج و کم هزینه است. شما می‌توانید آیتم‌هایی را از مراسم حذف کنید. تعداد میهمانان را پایین بیاورید. شاید شما دوست داشته باشید که در عروسی خود 500 نفر را دعوت کنید؛ اما با توجه به بودجه مجبور باشید که یک عروسی 70 نفره برگزار کنید.

باز هم تاکید می‌کنیم که با وجود همه سختیها کماکان امکان برگزار کردن یک عروسی ساده و آبرومند وجود دارد. ما در عروسی مارکت مقاله ای داریم که در آن راهکارهای مختلف برای کم کردن هزینه عروسی را بیان کرده ایم. شما می‌توانید آن مقاله را مطالعه و از روشهای آن استفاده کنید.
می‌توانید بخشهایی از مراسم را خودتان و دوستانتان انجام دهید. این کار هیچ عیب و ایرادی ندارد. اشخاصی را دیده ایم که نگران شأن و آبروی خود هستند و می‌ترسند که با یک عروسی کوچک و جمع و جور مورد تمسخر دوستان و فامیل قرار بگیرند. اما چرا از این زاویه به این مساله نگاه نمی‌کنید که شما تابو شکن باشید. شاید در بین اقوام شما هم کسانی با شرایط مشابه شما وجود داشته باشند که احساسی مشابه شما در این موضوع دارند. در واقع شما می‌توانید به نوعی سد شکن و الگو برای آنها باشید.

شما اغاز کننده یک مسیر باشید. نه دنباله رو نظرات دیگران.

عدم کمالگرایی به این معنی نیست که عروسی ضعیفی برگزار کنید. بلکه باید هزینه خود را مدیریت کنید. شما بر اساس توانایی مالی خود بودجه ای را به جشن عروسی اختصاص می‌دهید. برای گرفتن یک عروسی ارزان و جمع و جور می‌توانید مهمانان کمتری دعوت کنید. شام ساده‌تری تدارک ببینید. جشن را در تالار یا باغ تالار اقتصادی‌تری برگزار کنید. نکته های طلایی برای برگزاری یک عروسی ارزان هست که شما با تکیه بر آنها می‌توانید یک مراسم عروسی شیک و جمع و جور را برگزار کنید.

در واقع شما باید هدف خودتان را از عروسی گرفتن مشخص کنید. اگر هدف شما فخر فروشی، چشم و هم‌چشمی، تجملگرایی و نمایش مادیات نباشد، شک نکنید که قادر خواهید بود تا یک مراسم عروسی ارزان و اقتصادی بگیرید.

اسراف، ریخت و پاش و حیف و میل نداشته باشید. آیتم‌هایی متعددی هستند که به صورت تک هزینه زیادی ندارند؛ اما وقتی که در کنار هم جمع می‌شوند، خواهید دید که هزینه قابل توجهی به شما تحمیل خواهند کرد. مثل آتش بازی، ساقدوش و ... شما می‌توانید برای مدیریت هزینه های یک عروسی ارزان از این گزینه ها صرفنظر کنید.

عروسی بگیریم یا بریم سفر؟

گاهی اوقات بعضی از اطرافیان و دوستان به شما پیشنهاد می‌کنند که به جای برگزاری مراسم عروسی، بودجه آن را صرف یک سفر خارجی برای ماه عسل بکنید. البته که رفتن به سفر چه خارجی و چه داخلی لذت بخش است. اما آیا بهتر نیست به جای سفرهای گران قیمت خارجی، یک گزینه سفر داخلی ارزان را انتخاب کنید و با بقیه این پول یک عروسی ساده بگیرید؟ عکسها و فیلم‌هایی که از همین مراسم ساده به یادگار خواهد ماند در آینده ارزش بسیاری برای شما پیدا می‌کند.

در انتها به این نکته اشاره می‌کنیم که همه زوج‌ها باید به خاطر داشته باشند که راه نزدیک به حد وسط، محتاطانه‌تر و مطمئن‌تر است. همانطور که عروسی پر خرج و گران می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای زن و شوهر به همراه داشته باشد؛ عروسی نگرفتن هم می‌تواند خدایی نکرده مایه کدورت و حتی کینه زوج‌ها از یکدیگر گردد.

می‌توان مراسمی ساده برگزار کرد و لباس عروسی ساده داشت و ماشین ساده ای گل زد. میهمانان نزدیک را به میهمانی دعوت کرد و از بقیه عذر خواهی کرد، ولی تجربه شیرین چند ساعت بودن در مقام و لباس عروس و دامادی را از خود و خانواده خود نگرفت.