مدارک لازم جهت ثبت عقد رسمی

چهارشنبه، 29 شهريور 1402 - 12:02

چه مدارکی برای ثبت عقد در دفتر رسمی ازدواج لازم است؟

عقد نکاح یا ازدواج یکی از مهمترین تصمیم های زندگی اشخاص است که در طی آن دونفر با یکدیگر پیمان زناشویی بسته تا زندگی مشترکی را آغاز نمایند.

ثبت ازدواج دایم و موقت دردفترخانه های ثبت ازدواج انجام می گیرد که نیازمند طی شدن مراحل وارایه مدارکی است که در این مقاله  به آن می پردازیم.

 

دریافت فرم معرفی نامه جهت آزمایش قبل از ازدواج:

قبل از ثبت عقد به صورت رسمی لازم است که زوجین با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس 4*3 به دفتر ازدواج مراجعه کنند و فرم معرفی نامه جهت آزمایش قبل از ازدواج به مرکز بهداشت را بگیرند.

مدارک لازم جهت ارائه به دفتر رسمی وثبت عقدازدواج:

1-شناسنامه  و کارت ملی زوجین 
2-شناسنامه پدر زوجه 
در صورت فوت پدر زوجه ارائه یکی از مدارک ذیل لازم و کافی است:
اصل شناسنامه باطل شده و کپی آن
اصل گواهی فوت ثبت احوال و کپی آن

در صورت داشتن وکالتنامه محضری از پدر عروس خانم ارائه اصل آن به دفتر رسمی ازدواج 

3- دو برگ فتوکپی از صفحه اول شناسنامه های عروس و داماد و اگرازدواج دوم آنهاست به کپی صفحه دوم هم نیاز است.
4-جواب آزمایش قبل از ازدواج شامل تالاسمی و RPR و اپیوم (عدم اعتیاد) و مشاوره قبل از ازدواج  زوجین و تزریق واکسن کزاز زوجه ممهور شده از مرکز بهداشت.
پاسخ آزمایشگاه های خصوصی، برای ثبت رسمی ازدواج، اعتبار ندارد. ضمن آنکه پاسخ آزمایشگاه های دولتی یک شهر برای دفترخانه رسمی شهر دیگر معتبر نیست مگر آنکه خود دفترخانه محل ثبت ازدواج، عروس و داماد را برای آزمایش به آنجا معرفی کرده باشد.

 

5- پرسشنامه ای دردفترخانه به زوجین داده میشود که باید آنرا بدون قلم خوردگی تکمیل کنند واین پرسشنامه در واقع یپش نویس ثبت عقد است وشامل مشخصات طرفین عقد وصداق (مهریه) و طلا آلات خریداری شده و شروط ضمن عقد و... است که پس از امضای عروس و داماد و پدر یا جد پدری عروس یا قیم جهت ثبت در دفتر به سردفتر باید تحویل شود.
دراین خصوص باید قبلا نامزدها با در دست داشتن شناسنامه وکارت ملی ودو قطعه عکس 4*3 به دفترازدواج مراجعه کنندوفرم معرفینامه جهت آزمایش قبل از ازدواج به مرکز بهداشت رابگیرند.
پس از طی مراحل گفته شده برای ثبت در دفاتر اسناد رسمی مرحله بعدی ثبت ازدواج در شناسنامه است. پس از آنکه در دفترخانه خطبه عقد جاری شد، عروس و داماد، پدر عروس و سایر معرف‌ها و شاهدان، قباله ازدواج و دفتر رسمی را امضا کردند توسط سردفتر ازدواج در شناسنامه طرفین هم درج شده و مهر و امضا می‌شود.

6-سه نفر شاهد مرد بالغ و عاقل به همراه شناسنامه و کارت ملی آنها جهت امضا تحت عنوان شود.

«عروسی مارکت»

 

برچسب ها: