نکات مهم در خرید آنلاین برای عروسی

سه شنبه، 12 بهمن 1400 - 00:28

آیا خرید لوازم عروسی به صورت آنلاین کار درستی است؟

از زمان حضور کرونا خیلی ها به خرید آنلاین روی آوردند، خرید از فروشگاه های اینترنتی در این سال ها به شدت گسترش یافته و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

اما سوال که برای اکثر عروس و داماد وجود دارد این است که آیا می توان خرید های عروسی را به صورت آنلاین و از طریق فروشگاه های اینترنتی انجام داد؟ خرید های مثل اکسسوری لباس عروس (تور، کفش و ...) و یا حتی دسته گل عروس.

ما در عروسی مارکت گل فروشی هایی داریم که به صورت آنلاین هم محصولات خود را عرضه می کنند. از جمله این گلفروشی ها می توان به گل بهرام و گل زعیم اشاره کرد.

خرید های مراسم عروسی از اهمیت بالایی برخوردارند و و خساسیت زیادی دارند. بخصوص وقتی پای آبرو و اعتبار خانواده عروس و داماد هم وسط باشد. این مسأله باعث می شد که همواره این شک و تردید در ما ایجاد شود که آبا واقعا خرید ملزومات یک مراسم عروسی به صورت آنلاین کار درستی است؟

البته که نمی توان به صورت صد در صد بگوییم خرید انلاین کار خوبی است یا بد. اگر وقت کافی در اختیار داریم بهتر است که خرید های مراسم عروسی را به صورت حضوری انجام دهیم.

البته نباید از این نکته هم چشم پوشی کنیم که برخی از فروشگاه های آنلاین محصولات با کیفیتی عرضه می کنند. بعضی از برندهای خاص و شناخته شده وجود دارند که فقط در این فروشگاه ها یافت می شوند. همچنین با توجه به بعد مسافت و دوری شما از فروشگاه و بازارها، شاید امکان خرید حضوری به هیچ عنوان برای شما وجود نداشته باشد. مثلا شما دنبال برند یا کالایی باشید که در شهر محل سکونت شما پیدا نمی شود و از نظر زمانی و هزینه هم برای شما مقرون به صرفه نیست که بخواهید به سفر رفته و دنبال کالای مورد نظر خود بگردید. در این حالت خرید از فروشگاه های آنلاین معتبر و شناخته شده توجیه پیدا می کند.

در انتهای مقاله هم نکاتی در مورد خرید آنلاین و اعتبار سنجی فروشگاه های اینترنتی عنوان می کنیم و امیدواریم که برای شما مفید باشد.

به نماد اعتماد الکترونیک توجه کنید

اطمینان حاصل کنید که نماد الکترونیک معتبر بوده و از دوره زمانی آن نگذشته باشد. با کلیک بر روی تصویر نماد و یا بررسی دامنه سایت فروشگاه اینترنتی در وب سایت enamad.ir می توانید صحت و اعتبار نماد را بررسی کنید.

از روش پرداخت درب منزل استفاده  کنید

بعضی از فروشگاه ها درگاه انلاین دارند و برخی هم در کنار این درگاه ها، از پرداخت درب منزل در زمان تحویل کالا پشتیبانی می کنند. چنانچه در اعتبار فروشگاه مورد نظر خود تردید دارید، می توانید از روش پرداخت بهای کالا درب منزل در هنگام تحویل استفاده کنید. البته فروش نکنید که صحت و کیفیت کالای دریافتی را قبل از پرداخت وجه به دقت بررسی کنید.

به زمان مورد نیاز برای ارسال کالا توجه کنید

بعضی از فروشگاه ها در هنگام خرید، زمان حدودی تحویل کالا را به شما اعلام می کنند. در غیر اینصورت پیشنهاد می کنیم که حتما از پشتیبانی فرشگاه در این مورد سوال کنید. روشهای ارسال هم قابل توجه است. بعضی از فروشگاه ها در داخل تهران، پیک های خصوصی خود را دارند. بعضی ها از تیپاکس و بعضی ها هم از پست استفاده می کنند. در صورتیکه شما از فروشگاه آنلاینی در شهر دیگر استفاده می کنید برای صرفه جویی در زمان پیشنهاد می کنیم که از پست های سفارشی و پیشتاز استفاده کنید. فراموش نکنید که بعد از خرید کد مرسوله را از فروشنده مطالبه کنید تا بتوانید بسته پستی خود را رهگیری کنید.

از گارانتی دار بودن محصول مطمئن شوید

ترجیحاً اجناسی را بخرید که گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشند. صرف خریدن یک جنس کافی نیست. این ضمانت باید وجود داشته باشد که در صورت نیاز به تعمیر، نمایندگی و فروشگاهی بخصوص در شهر محل سکونت شما وجود داشته باشد که با قیمت مناسب و تضمین های کافی کالای شما را تعمیر کند. همچنین گارانتی هایی هم هستند که تعویض کالا در دوره مشخص را در صورت مواجهه با شرایط خاص تضمین می کنند. حتما به این موارد دقت لازم را داشته باشید.

از فیش واریزی خود اسکرین شات بگیرید

در هنگام پرداخت بخصوص به صورت آنلاین این احتمال وجود دارد که به دلایل مشکلات فنی یا قطعی اینترنت، با وجود اینکه مرحله پرداخت وجه را در درگاه آنلاین طی کرده اید، خرید شما قطعی نشود و یا در میانه خرید سایت مقصد با خطا مواجه شود. حتماً از رسید دیجیتالی که صفحه پرداخت بانک و شاپرک در اختیار شما قرار می دهد عکس بگیرید و آن را پیش خود نگه دارید. شاید نیاز باشد آن را به فروشنده نشان بدهید تا بتوانید او را قانع کنید که وجه کالا را پرداخت کرده اید. یا شاید نیاز باشد رسید مورد نظر را به بانک ارائه کنید تا مبلغ کسر شده را به حساب شما بازگرداند.

از فروشگاه تضمین تعویض بخواهید

قویاً پیشنهاد می کنیم که در هنگام خرید به تضمین هایی که فروشگاه مورد نظر ارائه می دهد توجه کنید. تضمین هایی از قبیل ضمانت بازگشت وجه، باز پس گیری کالا در مدت زمان معین، تضمین های لازم در خصوص خرابی و اشکال در جنس خریداری شده و ... همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است کالایی که خریداری می کنید دچار عیب و نقص باشد و فروشنده وظیفه دارد کالای معیوب را از شما پس گرفته و بنا به درخواست شما آن را با جنس سالم تعویض و یا هزینه پرداختی شما رو مسترد کند. از فروشگاه هایی که زیر بار این ضمانت ها نمی روند، خرید نکنید.

قبل از خرید فعالیت پیج را مورد بررسی قرار دهید

در ساللهای اخیر با گسترش اینترنت و گوشی همراه، اپلیکیشن اینستاگرام در بین مردم کشور محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. شاید خود شما و بسیاری از اقوام، دوستان و آشنایانتان و حتی افراد مشهور و به قول معروف سلبریتی هایی در حوزه های مختلف هنر، ورزش، سیاست، اقتصاد, علم و ... از این اپلیکیشن بر روی گوشی های همراه خود استفاده می کنند و در آن فعال هستند. به موازات گسترده تر شدن کاربرد اینستاگرام، عده زیادی از مردم چه در ایران و چه خارج از ایران از این بستر ایجاد شده برای معرفی سرویس ها، خدمات و کالاهای خود استفده می کنند. از آنجاییکه راه اندازی یه کسب و کار و فروشگاه در شبکه اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر معمولاً نیاز به مجوز خاصی ندارد، احتمال کلاهبرداری هم در بستر این شبکه افزایش پی می کند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم قبل از خرید از پیج های اینستاگرام یا تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی حتما از روشهای مختلف اعتبار فروشنده و فروشگاه مورد نظر خود را به دقت بررسی کنید تا خدایی نکرده از طرف کلاهبرداران دچار مشکل نشوید. می توانید از کامنت هایی که در مورد این فروشگاه ها منتشر می شود کمک بگیرید. همچنین به توصیه های پلیس فتا (فضای تبادل اطلاعات) به دقت توجه کنید.

از افرادی که از آنها خرید کرده اند نظرخواهی کنید

در اکثر فروشگاه های آنلاین در مورد هر کالا بخشی تحت عنوان دیدگاه ها و نظرات وجود دارد که در کسانیکه قصد خرید آن کالا را دارند و یا آن را خریداری کرده اند پرسشهای خود را در خصوص کالای مورد نظر مطرح می کنند. اولاً پیشنهاد می کنیم فروشگاه های آنلاینی را انتخاب کنید که میزان شرکت در بخش دیدگاه ها و نظرات بالا و قابل توجه باشد. این مورد سیگنالی (نه قطعی) است که به شما می گوید افراد زیادی از فروشگاه مورد نظر شما خرید می کنند، پس شاید بتوان با خیال راحت تری از این فروشگاه خرید کرد. همچنین به پاسخهایی که فروشنده به پرسشهای خریداران ارائه می کند نیز دقت کنید. شاید جواب بخشی از سوالات خود را در لابلای همین پرسش و پاسخها پیدا کنید.

مشخصات محصول را دقیق بررسی کنید

بعضی از فروشگاه ها در وبسایت خود اعلام می کنند که جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود. بنابراین در زمان خرید محصول به صورت آنلاین کاملاً و به دقت مشخصات آن را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید، کالایی که در حال خرید آن هستید دقیقا همان چیزی است که به دنبالش بودید.

حداقل از دوماه قبل برای خرید لوازم عروسی اقدام نمائید

مسأله زماندر برنامه ریزی مراسم عروسی بسیار مهم است. عروس و داماد ها از ماه ها قبل زمان برگزاری مراسم عروسی خود را تعیین کرده و نسبت به رزرو تالار و باغ تالار اقدام می کنند. دقت داشته باشید که شما باید ماه ها قبل از مراسم خود نسبت به خرید لوازم مورد نیاز مراسم عروسی اقدام کنید. همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است به هر دلیلی نیاز به تغییر یا تعویض اجناسی که به صورت آنلاین خریداری کرده اید، داشته باشید. در صورت محدودیت زمان مسلما در این مواقع با مشکلات و بحران مواجه خواهید شد. بنابراین از خریدهای آنلاین دقیقه 90ی خودداری کنید.