عروسی مارکت - مرجع اطلاعاتی کامل برگزاری عروسی در  تهران

سوالات قبل از ازدواج

سه شنبه، 26 مرداد 1400 - 11:08

موضوعی که امروز می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم بحث بسیار مهمی است که در ازدواج تاثیر بسیاری دارد. بحث امروز ما در رابطه با سوالات قبل از ازدواج  است. اینکه ما چه سوالاتی را قبل از ازدواج باید از طرف مقابل بپرسیم تا بتوانیم شناخت مناسبی از آن شخص پیدا کنیم؟

این چالش بزرگی است که اکثر جوان ها با آن رو به رو خواهند شد.

برای حل این مسئله یک دسته بندی کلی انجام داده ایم. برای پیدا کردن شناخت مناسب از فرد مقابل حتما باید در این زمینه ها پرسشهای خود را مطرح کنید؛ اما تعداد این سوالات کاملا به خود شما بستگی خواهد داشت.

دسته اول: سوالات فردی و سلیقه ای

امکان دارد که بعضی افراد با رنگ خاصی مشکل داشته  باشند؛ بعضی ها با نوع لباس پوشیدن، طرز برخورد و خیلی موارد دیگر. این ها بحث های کاملا فردی و سلیقه ای است. البته این که مباحث فردی چقدر مهم خواهند بود مساله دیگری است؛ زیرا ممکن است بعضی از مسائل مانند سلیقه پوشش، طرز برخورد و . . . با تذکر حل شود.

این موضوعات نمی‌توانند خیلی مانع ازدواج شوند و کاملا جز مسائل فردی هستند. اما اگر مسائل فردی برای شما در جایگاه با اهمیتی قرار دارند باید حتما در این زمینه پرسشهای خود را مطرح کنید؛ ولی نباید اینگونه باشد که شما همه مسائل مهم را رها کرده و فقط به این مسئله بپردازید.

برای مثال نباید در رابطه با غذای مورد علاقه خیلی حساس باشید؛ به این دلیل که این مسائل عامل تعیین کننده برای زندگی نیستند. مگر اینکه برای شما این مسئله بسیار مهم باشد و واقعا مسئله مهم تری از این موضوع نداشته باشید.

اصطلاحا به این حالت درد بی دردی می‌گویند. زمانی که مسئله خاصی وجود نداشته باشد، مسائل فردی جایگاه مهمی پیدا خواهند کرد.

دسته دوم: سوالات اجتماعی

گاهی اوقات ما مایل نیستیم که فرد مقابل بیش از اندازه مشارکت اجتماعی داشته باشد؛ بنابر این درباره این موضوع حتما سوال کنید تا متوجه شوید که فرد مقابل چقدر فعالیت اجتماعی دارد.

مواردی هستند که همسر، تمام وقت خود را در محیط های مذهبی و یا دورهمی های دوستانه می‌گذراند و این موضوع باعث بوجود آمدن ناراحتی در زندگی زوج شده است. این موضوعات مسائل بسیار مهمی هستند که ما باید حتما در رابطه با آن اطلاعات کافی داشته باشیم.

مساله بسیار مهم در دسته بندی روابط اجتماعی، میزان رفت و آمد فامیلی است که این موضوع بسیار چالش برانگیز است.

امکان دارد فردی اصلا علاقه به رفت و آمد فامیلی نداشته باشد و برعکس همسر ایشان بسیار علاقه مند به رفت آمد فامیلی باشد. در بسیاری از این مواقع زندگی با چالش مواجه می‌شود و این دو نفر نمی‌توانند که بر سر این موضوع  توافق کنند.

در موارد بدین شکل معمولا یک فرد درونگرا است و از تنهایی و محیط اختصاصی خود لذت می‌برد و  فرد مقابل برون گراست و دوست دارد که دائما در رفت و آمد باشد.

ازدواج فرد برون گرا و درون گرا امکان دارد که در آینده ازدواج سختی باشد. در اردواج این افراد باهمدیگر، حداقل باید هر دو نفر شناخت خوبی از هم داشته باشند.

دو فردی که تصمیم به ازدواج دارند باید در مرحله اول از اخلاقیات و روحیات یکدیگر آگاهی مناسبی داشته باشد و باید بدانند که فرد مقابل آن ها فردگراست یا جمع گرا و بعد از اینکه متوجه اخلاقیات فرد مقابل شدند با شناخت کامل انتخاب کنند که می‌توانند این مسئله را مدیریت کنند یا خیر. اگر توان مدیریت این موضوع را داشتند در این صورت تصمیم به ازدواج بگیرند.

بزرگترین مشکلی که جوان ها با آن مواجه خواهند شد، ناشناخته هایی است که بعد از ازدواج آشکار می‌شوند و تازه معلوم می‌شود که ما شناخت کامل و درستی از فردی که انتخاب کرده ایم، نداشته ایم.

دسته بندی سوم: سوالات فرهنگی

تفاوت های فرهنگی بسیار جدی است و باید به آن ها توجه کنیم. البته اگر بتوانیم این تفاوت های فرهنگی را بپذیریم، زندگی بسیار آسان خواهد شد.

اینکه تفاوت فرهنگی کردها، لرها، ترک ها و . . . را بدانیم و از ویژگی های هر قومیتی اطلاعات کافی و کامل داشته باشیم و همینطور بتوانیم آنها را قبول کنیم، باعث می‌شود تا کار بسیار راحت شود.

در بعضی از مواقع برخی از کلمات در فرهنگ های مختلف معانی بدی دارد. یا اینکه بروز برخی رفتار ها امکان دارد که نوعی بی احترامی به فرهنگ خاصی باشد. اگر متوجه این مساله نباشید که تفاوت های فرهنگی می‌توانند تا این حد در زندگی شکننده و آزار دهنده باشند؛ در آینده با مشکل مواجه خواهید شد. پس حتما در رابطه با تفاوت های فرهنگی ازشریک  آینده زندگی خود سوال کنید.

تفاوت فرهنگی الزاما این نیست که شما تفاوت قومیتی داشته باشید. امکان دارد فردی که دارای شغل آزاد است با فردی که دارای شغل نظامی است، تفاوت فرهنگی بسیاری از لحاظ نظم، قول و وعده داشته باشد.

دسته بندی چهارم: سوالات اقتصادی

شما باید خیلی روشن بپرسید که درآمد فرد چقدر است؟ دارای چه چیز هایی در زندگی است؟ وضع مالی اش چگونه است و توان خرید چه جهیزیه ای را دارد؟

این مسائل باید کاملا شفاف باشند و اصلا نباید در ابهام قرار بگیرد. با این چالش ها باید خیلی واضح و مانند قانون معاملات برخورد کرد.

باید به صورت شفاف از این موارد اطلاعات داشته باشیم برای مثال بدانیم که مرد دارای منزل مسکونی نیست و ما باید این موضوع را بپذیریم نه اینکه فکر کنیم که مرد می‌تواند منزل مسکونی تهییه کند اما بعد از ازدواج متوجه آن شویم که درست فکر نمی‌کردیم.

راجع به دخل و خرج خود به صورت شفاف صحبت کنید. افرادی هستند که اگر یک میلیون درآمد داشته باشند تا هشتصدو پنجاه هزار تومن آن را خرج می‌کنند. شما باید بدانید که آیا می‌توانید با همچین فردی زندگی کنید یا نه؟ در مقابل افرادی هستند که اگر یک میلیون درآمد داشته باشند می‌خواهند تمام آن را پس انداز کنند.

ما باید از فردی که می‌خواهیم زندگی مشترکمان را با آن شروع کنیم در این زمینه آگاه باشیم و بدانیم که این فرد اهل ولخرجی است و یا اهل پس انداز.

این را باید بدانیم که اگر دو نفر هر دو اهل پس انداز کردن باشند یکدیگر را آزار نخواهند داد؛ اما اگر یک نفر به فکر پس انداز کردن باشد و نفر دیگر به فکر خوش گذرانی، بسیار باعث ناراحتی و آزار یکدیگر خواهند شد.

مسئله دیگر تقسیم اموال است.

برای مثال خونه به نام چه فردی باشد، چه کسی چه چیزی را خریده، چرا من خریدم به نام من نشده و غیره. تمام این مسائل باید قبل از ازدواج مشخص شود. اگر یک خانم و آقایی شاغل هستند و یا هر دو بیکار، باید مشخص کنند که اگر خانه ای خریدند به چه شکل تقسیم شود. نباید بگویند که ما به یکدیگر اعتماد داریم و زمانی که سر بزنگاه رسید جدل و ناراحتی شروع شود.

اصلا نمی‌گوییم که از همان اول ازدواج در رابطه با خرید و سهم منزل و غیره صحبت کنید؛ اما تمام این موضوعات باید به صورت شفاف مشخص شود تا شما بدانید که در چه شرایطی قرار خواهید گرفت.

دسته بندی پنجم: سوالات مذهبی بسیار

جامعه ما جامعه ای مذهبی است و ما نمی‌توانیم منکر مذهب شویم. مذهب جز ضرورت های زندگی ما است. بنابراین اگر مذهب برای ما مهم است باید بپرسیم که فرد مقابل چقدر اعتقاد دارد. حتی مهم است که در رابطه با جناح سیاسی هم سوال کنیم. البته این موضوع می‌تواند کمی برای شما خنده دار باشد اما مسئله ای است که بعضی مواقع باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می‌شود.

شما باید به یک شناخت کامل از همه ابعاد زندگی برسید. هیچ موضوعی را از ترس از دست دادن طرف مقابل رها نکنید. بهتر است همه موضوعات را قبل از ازدواج بدانید و با دید باز و آگاهی کامل انتخاب کنید. اینکه بدانید دارای 10 مورد تفاوت و اختلاف هستید و با دید کامل و شناخت کافی این تفاوت ها بپذیرید و ازدواج کنید بسیار بهتر از این است که بعد از ازدواج متوجه شوید که دارای تفاوت های زیادی هستید.

توصیه می‌کنیم که شناخت کاملی از فرد مقابل داشته باشید. شما می‌توانید برای شناخت درست و کامل از فرد مقابل از روش های مختلف مانند جلسات مشاوره، مطالعه، گفتمان راجع به مسائل مختلف و . . . شناخت کاملی از فردی که می‌خواهید با آن ازدواج کنید بدست آورید.

برچسب ها: