عروسی مارکت - مرجع اطلاعاتی کامل برگزاری عروسی در  تهران

نکات مهم آزمایش قبل از ازدواج

سه شنبه، 26 مرداد 1400 - 21:56

آزمایش قبل از ازدواج 

در این مقاله تیم عروسی مارکت قصد دارد شما را با آزمایشی که قبل از ازدواج باید انجام شود آشنا کند. لازم به ذکر است که این آزمایش فقط با گرفتن یک تست ساده‌ خون و همچنین نمونه ادرار جهت عدم اعتیاد انجام می‌شود.
در ادامه همراه  عروسی مارکت باشید;

آزمایش قبل از ازدواج چه آزمایشی است و چرا باید آن را انجام داد؟

آزمایش قبل از ازدواج گامی اولیه و اساسی برای برنامه ریزی های بعدی ازدواج است. انجام این آزمایش‌ها برای رفع نگرانی درباره سلامتی زوجین از لحاظ بیماری های ژنتیکی مانند تالاسمی، هموفیلی، و همینطور سلامت از لحاظ بیماری های مقاربتی مانند ایدز، سیفلیس و سایر بیماری های عفونتی واگیردار لازم است. چرا که در صورت وجود هر کدام زندگی زناشویی به خطر افتاده و همچنین احتمال به ارث رسیدن آن به فرزندان زیاد است و باعث از بین رفتن شور و هیجان و شادی در زندگی می‌شود.
آزمایش قبل از ازدواج یکی از مراحل مهم و اصلی ازدواج محسوب می شود که بدون انجام آن نمی توان به صورت رسمی عقد کرد و دفترهای ثبت ازدواج برای ثبت ازدواج باید نتیجه آزمایش های قبل از ازدواج را داشته باشند.
قبل ازانجام بهتر است با مراجعه به مشاور و بیان سوابق بیماری موجود در خانواده قدم اول را برداشت چرا که دانستن مشکلات باعث پیشگیری در انتقال بیماری های مقاربتی و همچنین ارثی به فرزندان می‌شود.
این آزمایشها شامل: آزمایش گروه خونی و ژنتیکی، تالاسمی، بیماری‌های مقاربتی و عفونی(ایدز-هپاتیت – سفلیس- سوزاک و زگیل تناسلی ) ، واکسن کزاز ، تست اعتیاد ، آزمایش هورمونی .

 

•    گروه خونی:
اطلاع از گروه خون به چهت فرزنداوری اهمیت دارد. چرا که اگرمادر گروه خونی با  Rh منفی و پدر گروه خونی مثبت داشته باشد، برای جلوگیری از واکنش خونی ناشی از ورود خون جنین به خون مادر و تولید آنتی ‌بادی علیه جنین، برای مادر آمپول روگام تزریق شود. روگام 72 ساعت بعد از زایمان اول و در باردای‌های بعدی در هفته 28 بارداری تزریق می‌شود. Rh منفی بودن مادر و Rh مثبت بودن جنین، در زایمان اول مشکلی ایجاد نمی‌کند. تشخیص این اختلال با یک آزمایش ساده خون میسر است و در مواقعی که Rh مادر منفی است بلافاصله Rh پدر را درخواست می‌کنند.
•    ژنتیک:
چون در آزمایش ژنتیک تمام بیماری ها مشخص نمی‌شود بنابراین داشتن سابقه خانوادگی هر دو طرف لازم است. این آزمایش به دو دسته تقسیم می‌شود; بررسی ژن‌ها و بررسی کوروموزوم‌ها (از نظر تعداد و ساختار) جهت شناسایی بیماری‌های احتمالی.
اگر دره ریک از خانواده‌ها سابقه‌ی بیماری خاصی وجود داشته باشد ، با انجام آزمایش ژنتیکی مختص به همان بیماری، بررسی ها ی لازم صورت می‌گیرد. اگر احتمال مبتلا شدن فرزند به این بیماری ها بیش از ده درصد باشد به زوج اجازه بارداری داده نمی شود. اما اگر این احتمال کمتر از ده درصد باشد زوج مجاز به بارداری هستند ولی  به آنها درمورد وجود چنین خطری هشدار می‌دهند و توصیه می شود که برای انجام آزمایش های تکمیلی بعد از بارداری در زمان مشخصی مراجعه کنند.
اگر درهنگام بارداری مشخخص شود جنین دارای اختلالات ژنتیکی است اجازه پایان بارداری داده می‌شود که بیشتر در بین زوجهایی که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند رخ می‌دهد. در نتیجه انجام آزمایش به این زوج‌ها توصیه می‌شود.
•    تالاسمی:
تالاسمی نوعی کم خونیست که شامل دو نوع ماژور(شدید و غیر قابل درمان) و مینور(قابل درمان) می‌باشد. اگرهر دو نفر به تالاسمی مینور مبتلا باشند فرزندشان مبتلا به تالاسمی ماژور خواهد شد و ازدواجشان اشتباه است زیرا عمر این کودکان کم است و باید از همین ابتدا جلوی تولد چنین نوزادی گرفته شود اما اگر یکی از دو نفر مبتلا به تالاسمی مینور باشد و دیگری سالم  باشد  نهایتاً  فرزندشان هم مینور می شود و ازدواج آنها مشکلی ندارد.

 

•    مقاربتی و عفونی:
این بیماری‌ها علاوه برراه‌های دیگری که برای انتقال وجود دارد از راه مقاربت قابل انتقال به همسر است. سیفیلیس درمان می‌شود ولی درمان قطعی هپاتیت و ایدز در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، گرچه ناقلان این دو ویروس هم با رعایت نکات و تحت‌ نظر پزشک می‌توانند با هم ازدواج کنند.
سیفلیس (VDRL)  یک بیماری مقاربتی عفونی است که عامل آن یک نوع باکتری به نام ترپونما پالیدوم می‌باشد. این باکتری به طور طبیعی فقط انسان را آلوده می‌کند و از آن‌جایی که بسیارحساس و ظریف است برای ایجاد بیماری در بیشتر موارد تماس مستقیم با منبع آلودگی لازم است. ترپونم از طریق خراش جزئی در پوست یا غشای مخاطی اندام تناسلی یا دهان و غیره وارد بدن می‌شود.
در صورت مبتلا شدن یکی از زوجین ، همسر او نیز آلوده خواهد شد. در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب و سریع ، این بیماری عوارض بسیاری در پی خواهد داشت ( ضایعات قلبی و عروقی و عصبی و در نهایت مرگ) . علاوه بر این ، مادری که به سیفلیس مبتلاست میتواند جنین خود را نیز آلوده کند و دچار عوارض جبران ناپذیری شود . این تست نیز برای آقایان انجام می شود .
•    واکسن کزاز:
با رعایت فواصل زمانی تزریقات ذکرشده، سال پایان دبیرستان زمان یادآوراول خواهد بود. اگر خانمی در فاصله 10 سال پس از یادآور اول ازدواج کند نیازی به تزریق واکسن در زمان ازدواج ندارد، در غیر این صورت باید واکسن به صورت داخل عضلانی برای وی تزریق شود. ولی جهت اطلاع محضر هم برای زن و هم برای مرد  کارت واکسن کزاز صادر می‌شود تا مدارک مورد نیاز محضردار، برای ثبت عقد کامل باشد. در ضمن زمان یادآور بعدی هم به آن‌ها اعلام می‌شود.
•    تست اعتیاد:
به جهت این که اعتیاد یک معظل اجتماعی می‌باشد و باعث برهم ریختن کانون گرم خانواده می‌شود و می‌تواند اثرات مخربی بر روی زندگی مشترک و حالات و روحیات دو طرف بگذارد ، بهتر است مورد توجه قرار گیرد و اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شد.
نکته ! توجه داشته باشید وقتی کسی مواد مخدر مصرف می‌کند این مواد مثل هر چیز دیگر که وارد بدن می‌شود، به تدریج از بدن خارج می‌شود. بنابراین اگر کسی به خودش فرصت دهد و از مصرف مواد خودداری کند، نتیجه جوابش منفی خواهد شد و این نتیجه مربوط به چند روز اخیر فرد می‌شود. چناچه اگر قبل از آزمایش دارو مصرف کرده باشید میتواند روی جواب آزمایش تاثیرگذار باشد و جواب را برای فردی که حتی سیگار هم نمیکشد مثبت نشان دهد. 
•    آزمایش هورمونی:
صورت تمایل می‌توانید این آزمایش‌ را برای اطلاع از وضعیت بارداری خود انجام دهید که شامل آزمایش‌های هورمونی و بررسی مایع منی در مرد است.

 

آیا برای آزمایش قبل از ازدواج باید ناشتا بود؟

ناشتا بودن لازمه‌ی این آزمایش نیست و شما میتوانید در ساعت کاری آزمایشگاه هر زمان که تمایل داشتید به آنجا مراجعه کنید.
قبل از انجام آزمایش از مصرف چه مواد خوراکی‌ای باید خودداری کرد؟
 با توجه به نوع آزمایش خونی که انجام می دهید لازم است از خوردن و آشامیدن مواد غذایی خاصی خودداری کنید تا جواب آزمایش دقیق و درستی داشته باشید، در برخی موارد ممکن است لازم باشد از خوردن و آشامیدن هر نوع ماده غذایی قبل از انجام آزمایش خودداری کنید و در برخی موارد دیگر نیز ممکن است مجاز باشید که برخی مواد غذایی را بخورید. در این‌جا برخی از مواد غذایی و نوشیدنی هایی که قبل از انجام آزمایش خون باید از آنها اجتناب کرد، ذکر می شود: نوشابه‌های گازدار- آب میوه‌های غیر طبیعی – قهوه – شیره - سایر مواد قندی.

 

جهت آزمایش قبل از ازدواج رعایت نکات زیر ضروری است:
نباید صبحانه بخورید.
 از هفتاد و دو ساعت (3 روز) قبل از آزمایش، هیچگونه دارویی اعم از گیاهی و شیمیایی نباید مصرفکنید.
دستشویی صبح را برای آزمایش  نگه دارید. 
کلاس قبل از ازدواج برای ثبت رسمی ازدواج الزامی است.
مدت زمان جوابدهی آزمایش قبل از ازدواج چقدر است؟
 نتیجه آزمایش سیفلیس خیلی زود و در‌‌ همان روز مراجعه به آزمایشگاه آماده می‌شود.
نتیجه آزمایش تالاسمی و اعتیاد ممکن است بین یک یا نهایت دو روز آماده شود. حتی در بعضی از مراکز تنها چند ساعت پس از انجام آزمایش جواب آن آماده شده و قابل دریافت می باشد.
جواب آزمایش ژنتیک کمی دیرترازسایر آزمایش ها آماده می شود اما برای پیشگیری از مشکلات بعدی که اکثرا مربوط به سلامت فرزندان در آینده می باشد بهتر است زوجین زیر نظر متخصصان ژنتیک مشاوره شده و بررسی ها و آزمایشات لازم به عمل بیاید.
نتیجه این آزمایش برای یکماه اعتبار دارد و اگر در ظرف 30 روز عقدتان را ثبت نکنید باید دوباره آزمایش بدهید.

هزینه آزمایش قبل از ازدواج چقدر است؟

هزینه این  آزمایش برا ی خون و ادرار هم اکنون از 125 تا 160 هزار تومان متغیر می باشد که این هم به شهرها و آزمایشگاه‌های مختلف بستگی  داد.

اما هزینه برای آزمایش ژنتیک متفاوت است و حداقل یک میلیون تومان می‌باشد.

 

آیا می‌شود در زمان عادت ماهانه، آزمایش قبل از ازدواج انجام داد؟

بعضی از خانم‌ها بر این باورند که در دوران عادت ماهانه نمی‌شود آزمایش انجام داد و میتواند در نتیجه تأثیر گذارد. برای پاسخ به این دسته افراد اینطور می توانیم بگوییم که آزمایش خون مشکلی ندارد اما به گفته برخی از کارشناسان و متخصصین آزمایشگاه اگر فرد سابقه فقر آهن و یا کمبود آهن دارد بهتر است انجام این آزمایش را به بعد از این دوره موکول کند.

 

«عروسی مارکت»