عروسی مارکت - مرجع اطلاعاتی کامل برگزاری عروسی در  تهران
جمعه، 29 مرداد 1400 - 00:26

هدیه عید نوروز برای عروس

ایرانی ها از قدیم الایام همواره در سنت های خود ، هدیه دادن را لحاظ می کرده اند. در بیشتر استان های ایران در عیـد نوروز و در دوره ی عقد خانواده داماد برای نو عروس هدیه هایی از قبیل طلا ، لباس ، شال و روسری ، ملک و خانه و سبد گل می برد.

البته موارد ذکر شده می توانند بیشتر و یا کمتر از اینها هم باشند . این موارد ، هدیه هایی است که طی سالیان متمادی به عنوان سنت در جامعه پذیرفته شده اند . که البته در شهرها و روستاهای مختلف ایران ، این سنت به گونه های متفاوتی انجام می شود . لازم به ذکر است که همه این موارد بـه اختیار و انتخاب شما بستگی دارد ، فراموش نکنیـد زیبا ترین خاطرات وقتی اتفاق می افتد کـه همه چیز در نهایت سادگی و بی ریایی باشد ، در انتخاب و خریـد وسایل تنها بـه نیاز های اشخاص توجه کنیـد نه چشم و هم چشم و چشمی شایـد بتوانیـد بـه جای خیلی از ریخت و پاش های بی مورد پس انـداز کنیـد و زنـدگی خود را با رفاه آغاز کنید نه با مقدار زیادی قرض و نگرانی.

 

 

برای عیـدی عروس چه چیز هایی هدیه می برنـد ؟

لباس : این مورد میتوانـد کم و زیاد شود در برخی شهر ها این رسم انقدر مفصل است کـه از لباس زیر تا مانتو شلوار و پالتو و چکمه و کیف و کفش و لباس خونه و لباس مجلسی همه و همه را شامل میشود اما اغلب یک دست لباس مهمانی و یک دست مانتو شلوار و روسری کافی است. چادر : رسم بردن چادر آن هم از نوع تزیین شده بیشتر مربوط بـه بله برون است اما در برخی جاها چادر رنگی هم همراه خریـد های عیـدی عروس خانم تزیین شده و برده میشود.

کیف و کفش : اغلب یک دست کیف و کفش ست یا غیر ست از نوع مرغوب برای عروس خانم هدیه برده میشود .

طلا : یکی از خریـد های عیـدی برای عروس خانم یک تکـه طلاست کـه در خیلی جاها مرسوم است این تکـه میتوانـد یک سکـه یا النگو و گوشواره و گردنبنـد و انگشتر باشد ، هرچنـد چون خریـد انگشتر هم برای حلقه و هم برای انگشتر نشان مرسوم است در این عیـدی معمولا تهیه نمیشود … در این میان خریـد النگو مرسوم تر است.

آجیل :آجیل یکی از خوراکی های همیشه گی در عیـد نوروز ما ایرانی هاست بـه همین جهت مانند شب یلدا آجیل و خشکبار بـه صورت تزیین شده در سبد یا تنگ یا ظرف های زیبا بـه عروس خانم و خانواده اش پیشکش میشود.

شیرینی و میوه : این خوراکی ها طبق همان چیزی کـه در شب یلدا هم وجود دارد بـه صورت تزیین شده – در مورد میوه با میوه آرایی – در سبد ها و ظرف های زیبا در کنار باقی هدایا بـه خانه عروس خانم برده میشود.

هفت سین : این رسم در همه جا وجود نـدارد ولی گاهی هم برای زیبایی هم بـه مناسبت عیـد نوروز یک هفت سین کوچک تزیین شده هم با موارد بالا همراه میشود . هفت سین را هم کـه شما بـهتر از من میـدانیـد شامل چه مواردی میشود.

 

 

سر رختی: سر رختی رسمی ‌است کـه در برخی شهرهای کشور انجام می‌شود. در این رسم علاوه بر این کـه برای عروس خانم عیـدی خریـداری و تقدیم می‌شود، عیـدی‌هایی نیز برای خانواده درجه یک او تهیه می‌گردد. برای هر عضو از خانواده تکـه‌ای لباس یا یک هدیه بـه عنوان عیـدی آورده می‌شود.

سایر هدایا: با توجه بـه منطقه و سنت مربوطه بعضا هدایای دیگری از طرف خانواده داماد برای خانواده عروس خانم برده می‌شود. میوه تازه، برنج، ماهی پخته و… مواردی است کـه در بعضی شهرستان‌ها مطابق رسوم رایج از طرف خانواده داماد برده می‌شود. بنابراین تحقیق کنیـد کـه در شهر شما و طرف مقابل سنت رایج چیست تا سوءتفاهم و دلخوری پیش نیایـد.

 

 

خرید عید نوروز برای داماد

خرید برای آقایان یک مقدار سخت تر است . اما ما به شما پیشنهاداتی را ارائه می کنیم تا این خرید را آسان و راحت انجام دهید.

لباس : بیشتر آقایان وقت چندانی را به خرید کردن برای خود اختصاص نداده یا از خرید خیلی خوششان نمی آید . این فرصت خوبیست تا شما لباسی را که دوست دارید برای همسرتان بخرید.

کیف و کمر بند : کیف و کمربند نقش بسزایی در پوشش هر مردی دارد . می توانید کیفهای چرم دستی ، سامسونیت و یا کیف پول برای همسرتان بخرید . کیف و کمر بند را با هم ست کنید. کلاه : بسیاری از آقایان علاقه به استفاده از کلاه دارند و یا حتی دوست دارند کلاه های مختلفی را جمع آوری کنند.

ساعت : یک ساعت زیبا همواره می تواند به جذابیت پوشش یک مرد بیفزاید . هیچ وقت نقش ساعت را در پوشش همسرتان نا دیده نگیرید.

شال یا دستمال گردن : این بخش کاملا سلیقه ای است . دستمال گردن سن را بالاتر نشان می دهد در حالی که یک شال شیک می تواند به ظاهر یک مرد کمک بسزایی بکند.

ست اصلاح : می توانید یک ست زیبا و شیک از لوازم اصلاح شامل ادکلن ، افتر شیو و تیغ و ماشین اصلاح تهیه کنید .

هدیه های دیگری نیز از قبیل خود نویس و خودکار ، چاقو و فندک خاص و وسایل الکترونیکی نیز می توانند هدایای خوبی برای یک مرد باشند.

در سال‌های اخیر، عیـدی بردن بیشتر تبدیل بـه یک مساله تجمل گرا شده است. نوعی رقابت جایش را بـه صمیمت داده است. هر چیزی کـه برای عروس گرفته می‌شود، بایـد جداگانه و با دیزاین خاص بسته بنـدی شود. حتی میوه های تازه و خشک را نیز بایـد گل بزننـد. تازه جای گل های مصنوعی را گل های تازه گرفته کـه قیمتش بـه مراتب بیشتر است. تمام این همه مصارف صرفا برای تحت تاثیر قرار دادن طرف مقابل است و این کـه نشان بدهنـد خانواده داماد بـه شدت با سلیقه و خوش ذوق انـد و بـه دختر کـه عروس شان می شود، اهمیت قایل انـد.

 

 

اما واقعا باید با این نوع آداب و رسوم چگونه رفتار کنیم؟

در قدم اول بهتر است جوان تر ها بجای آنکه خودشان را بسپارند به دست اینگونه حرف ها در فضایی مناسب با خانواده های شان صحبت کنند.بگویند که نمی خواهند کاری را صرفا چون همه انجام می دهند انجام دهند. با یک فرهنگ سازی درست بسیاری از این مشکلات حل می شود. فرهنگ سازی برای خانواده ها که می تواند از طریق رسانه ها انجام شود به جای خود اما مهم ترین فرهنگ سازی بر عهده ای خود جوانان است. اینطور رفتارها مثل یک موج می تواند در یک خانواده ایجاد شود.

مهریه ای سبک، جهازهای در حد ضرورت و.... اما ما درست برعکس رفتار می کنیم. هر سال به موج تشریفات زیر یک سقف رفتن می افزاییم و نتیجه اش خوشبخت تر شدن دختران و پسران مان نیست! بهتر است هدایای دوران عقد بجای طلاهای گران قیمت، هدایای زیبایی باشد که می تواند یک یادگاری ماندگار شود. البته این در شرایطی است که واقعا دختر و پسر نتوانند خیلی ساده بگویند که نمی خواهند طبق عرف اشتباه عمل کنند. در این شرایط می شود با حفظ ظاهر کاری کنند که از نظر مالی هم دچار مشکل نشوند. مهم این است که در آغاز راه شراکت برای یک عمر زندگی در عین حال که حرمت بزرگ تر ها حفظ می شود اما سنت های دست و پا گیر نتواند شادی ها را از بین ببرد. شادی هایی مثل اولین عید نوروز کنار هم بودن!

 

 

«عروسی مارکت»

برچسب ها: