عروسی مارکت - مرجع اطلاعاتی کامل برگزاری عروسی در  تهران

رسم پرتاب دسته گل

چهارشنبه، 05 مهر 1402 - 11:56

احتمالا شما هم در شبکه های مجازی ویدئوهای جالب و زیادی در رابطه با پرتاب دسته گل عروس مشاهده کرده اید. اما آیا با فلسفه پرتاب دسته گل توسط عروس آشنایی دارید؟ آیا می دانید که چرا عروس خانم ها در روز عروسی خود این کار را انجام می دهند؟

در این ویدیو قصد داریم تا در رابطه با پرتاب دسته گل توسط عروس اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم و متوجه این موضوع شویم که چرا اصلا دسته گل عروس باید پرتاب شود؟

پرتاب دسته گل یک رسم وارداتی است.

پرتاب دسته گل رسمی هست که در سال های اخیر در کشور ما به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. خیلی از عروس و داماد ها این کار را را انجام می دهند. اما در اصل این رسم از اروپا وارد فرهنگ ما شده است.

در زمان های قدیم برای باز شدن بخت دختران مجرد تکه ای از یک لباس عروس را می گرفتند و به دختران مجرد هدیه می دادند. پیشینیان اعتقاد داشتند که با اینکار بخت این دختران باز خواهد شد.

البته احتمالا هیچ عروسی دوست ندارد که لباس روز عروسی خود را تکه و پاره ببیند. بخصوص که در حال حاضر لباس های عروس های قیمت های بالا و گزافی دارند و یا اینکه اجاره ای هستند و کسی اجازه دخل و تصرف در آن را ندارد.

بنا برا این با توجه به موارد ذکر شده تصمیم بر این شد که به جای لباس عروس از دسته گل عروس استفاده کنند. البته خیلی از عروس و داماد ها دسته گل مراسم خود را برای یادگاری فریز می کنند و این رسم را انجام نمی دهند زیرا در غیر اینصورت باید قید دسته گل عروسی خود را بزنند.

دسته گل عروس از گذشته تا به امروز پایه ثابت تمامی مراسم های عروسی بوده است. در زمان های قدیم اعتقاد داشتند که دسته گل عروس باعث می شود تا عروس از شر شیطان در امان بماند.

زمان اجرای رسم پرتاب دسته گل در انتهای مراسم عروسی است.

رسم پرتاب دسته گل عروس معمولا در انتهای مراسم عروسی برگزار می شود و به این صورت است که عروس باید دسته گل خود را به سمت دخترانی که پشت سرش قرار گرفته اند پرتاب کند. البته بدون آنکه آنها را ببیند.

دخترانی که برای گرفتن دسته گل پشت سر عروس می ایستند، باید مجرد باشند و هر شخصی اجازه ایستادن پشت سر عروس خانم را ندارد.

دختر خانم هایی که به سن ازدواج نرسیده اند هم بهتر است که برای گرفتن دسته گل پشت سر عروس قرار نگیرند؛ زیرا این کار باعث می شود که رقابت زیاد شده و دخترهایی که واقعا نوبت به ازدواجشان رسیده شانس کمتری برای بدست آوردن دسته گل داشته باشند.

بعد از پرتاب دسته گل توسط عروس، اولین نفری که دسته گل را بگیرد به اصطلاح گفته می شود که بختش باز شده است و به او عنوان عروس بعدی اطلاق می شود.

فارق از اتفاقاتی که در حین انجام این رسم رخ می دهد باید بگوییم که این رسم بسیار زیبا است و باعث جذاب شدن هر چه بیشتر پایان مراسم عروسی می شود.