آشنایی با انواع مختلف کت و شلوار آقایان و کاربرد آنها

پنجشنبه، 06 مهر 1402 - 17:38

اغلب آقایان در کمد لباس خود حداقل یک دست کت‌ و شلوار دارند اما کت‌ و شلوار انواع مختلفی دارد که هر کدام برای یک موقعیت قابل استفاده است. در ادامه با نام ها و کاربرد آنها آشنا خواهیم شد.

انواع یقه

به طور کلی سه نوع یقه برای کت های مردانه متداول است:

یقه‌ ناچ

این یقه برای کت هایی که کاربرد روزمره دارند مناسب است و بهتر است برای مناسبت های رسمی و میهمانی ها از کت هایی با این نوع یقه استفاده نشود.

یقه‌ ناچ

یقه‌ پیک

این نوع یقه کاربرد نسبتاٌ رسمی دارد و برای میهمانی ها و جلسات کاری رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

یقه‌ پیک

یقه‌ شال

این نوع یقه فقط در میهمانی های کاملا رسمی مثل عروسی کاربرد دارد. این یقه اغلب در تاکسیدوها استفاده می شود. اکسسوری مناسب این یقه پاپیون است و نباید این فرم یقه را با کراوات استفاده کرد.

یقه‌ شال

تاکسیدو:

تاکسیدو به نوعی از کت‌ و شلوار گفته می شود که شامل ویژگی های زیر باشد:

  1. جنس یقه‌ تاکسیدو حتما از پارچه‌ براق مثل ساتن استفاده شده است.
  2. گاهی دربقیه‌ قسمت های لباس مانند درز پهلوی شلوار نیز نواری براق ازجنس ساتن دوخته می شود.
  3. با تاکسیدو حتما باید از پاپیون استفاده کرد و کراوات اکسسوری مناسبی برای این لباس نیست.
  4. اغلب تاکسیدوها به رنگ مشکی یا سرمه ای هستند.
  5. استفاده از تاکسیدو فقط در مجالس رسمی مانند عروسی کاربرد دارد و برای سایر موقعیت ها مناسب نیست.

انواع چاک پشت کت

کت تک چاک

این نوع کت که به کت مدل آمریکایی نیز معروف است در قسمت پشت کت دارای یک چاک می باشد که موقع نشستن فرد را نسبتاٌ محدود میکند و ممکن است فرم یقه‌ کت کمی نامرتب شود. کاربرد این کت بیشتر برای کت‌های روزمره است و با یقه های ناچ همراه میشود.

کت تک چاک

کت دوچاک

نام دیگر این مدل کت ها مدل اروپایی است که درقسمت پشت کت دو چاک موازی هم درنظر گرفته شده است که موقع نشستن بسیار راحت است و فرم یقه‌ کت نامرتب نمی شود. این نوع چاک اغلب با یقه های پیک ترکیب می شوند و یک استایل رسمی بسیار شیک را ایجاد می کنند.

کت دوچاک

کت بدون چاک

این سبک کت که به مدل ایتالیایی معروف هستند اکثرا توسط افراد مشهور و هنرپیشه‌های آمریکایی استفاده می شود و دارای مدل‌های کلاسیک و نسبتاٌ آزاد هستند که درقسمت پشت کت هیچ چاکی وجود ندارد. به همین دلیل اغلب آقایان، طرفدار این سبک کت نیستند؛ زیرا برای نشستن محدودیت زیادی ایجاد می کند.

کت بدون چاک

انواع کت ازنظر تعداد دکمه

کت دو دکمه (double breasted)

در قسمت جلوی این مدل کت دو ردیف دکمه دوخته شده است و معمولا در این مدل کت ها، قسمت روی هم گرد کت زیاد است. این کت‌ها در انواع دو دکمه، چهار دکمه و شش دکمه وجود دارند و الزاماً با یقه های پیک همراه می شوند و استایل فوق‌العاده شیک و رسمی را ایجاد می کنند.

کت دو دکمه (double breasted)

کت تک دکمه (single breasred)

در قسمت جلوی این مدل کت یک ردیف دکمه دوخته شده است و اکثرا این مدل کت ها یقه‌ ناچ دارند. انواع دو دکمه و تک دکمه‌ این مدل کت ها در بازار موجود است.

کت تک دکمه (single breasred)

انواع کت ازنظر دراپ

در اندازه‌ گیری لباس آقایان نسبتی وجود دارد به اسم دراپ که نسبت اندازه‌ دور سینه به دور کمر را در واحد اینچ مشخص می کند. استفاده از یک کت با دراپ مناسب اندام شما می تواند تاثیر زیادی در خوش پوشی شما داشته باشد.

در ادامه سه دراپ متداول را به شما معرفی می کنیم:

دراپ 4

بعضی از آقایان اندام تنومند و قد نسبتاٌ کوتاهی دارند. دراپ 4 بهترین گزینه برای انتخاب کت این افراد است؛ زیرا دور سینه و دور کمر این کت بزرگتر و قد آستین کوتاهتری دارند. در این دراپ قد خود کت نیز کوتاه تر است.

دراپ 4

دراپ 6

این دراپ برای افراد با اندام کاملا متناسب و در اصطلاح ورزشکاری است که قد بلند و شانه های پهن دارند. اکثر کت و شلوار های موجود در بازار دراپ 6 هستند و به همین دلیل است که افراد خیلی لاغر یا خیلی درشت معمولاً موقع خرید کت دچار مشکل می شوند.

دراپ 6

دراپ 8

این کت مناسب افرادی است که قد خیلی بلندی دارند و خیلی لاغر هستند. در کت دراپ 8 آستین و قد کت بلندتر است و کت باریکتر دوخته شده است.

دراپ 8

با بسیاری از ویژگی های کت و شلوار آقایان آشنا شدیم و با دانستن این اطلاعات انتخاب کت مناسب کار راحت تری خواهد بود.

اگر در انتخاب کت و شلوار مناسب اندام خود به مشاوره‌ تخصصی احتیاج دارید و یا می خواهید خرید خود را مدیریت کنید؛ استایلیست های عروسی مارکت درکنار شما هستند تا تجربه‌ خریدی بهینه و اصولی را برای شما رقم بزنند.

همچنین شما می توانید به مراجعه به صفحه مزون های لباس داماد در تهران با مزون هایی که در زمینه طراحی، دوخت و فروش لباس داماد فعالیت دارند به طور کامل آشنا شوید.